Coop Midt-Norge vokser videre med to nye fusjoner

I går kveld ble det endelig avgjort at Coop Midt-Norge gjennomfører to nye fusjoner med Coop Helgeland og Coop Kolvereid.

Torsdag 22. august vedtok årsmøtet i Coop Midt-Norge å fusjonere med både Coop Helgeland og Coop Kolvereid. Tilsvarende vedtak ble gjort av årsmøtene i de to andre samvirkelagene onsdag 21. august.

Fusjonen med Coop Kolvereid trer i kraft allerede 1. oktober i år, mens Coop Helgeland blir en del av Coop Midt-Norge fra mars 2020.

- Formålet med fusjonen er å skape økt konkurransekraft som kommer lagenes butikker, medlemmer og ansatte til gode, samt skape et robust samvirkelag som har et solid økonomisk grunnlag for videre satsing og vekst, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Med dette har Coop Midt-Norge fusjonert med 10 andre samvirkelag siden 2016. Tidligere har Coop Frosta, Coop Røros, Coop Leksvik, Coop Tydal, Coop Indre Namdal, Coop Steinkjer, Coop Inn-Trøndelag og Coop Rørvik valgt å fusjonere med Coop Midt-Norge.

-Dette er en god dag, for med dette vedtaket styrkes Coop på Helgeland. Vi forbedrer konkurransekraften, øker kjøpeutbyttet til medlemmene og ivaretar de ansattes interesser, sier styreleder Toril Valla i Coop Helgeland.
- Gjennom fusjonen blir Coop enda sterkere, og det i en region der vi allerede har svært høy markedsandel. Prosessen mellom oss og Coop Midt-Norge har vært meget god, og vi mener at dette er en fremtidsrettet beslutning til fordel for både medlemmer, ansatte og lokalsamfunnet, sier Odd-Steinar Olsen, styreleder i Coop Kolvereid.

Med de to siste fusjonene vil Coop Midt-Norge ha 147 butikker i 31 kommuner. Forventet omsetning for Coop Midt-Norge etter de to siste fusjonene vil være på ca. 8 milliarder kroner. Coop Helgeland hadde i fjor en omsetning på 1 milliard kroner, mens Coop Kolvereid omsatte for 105 millioner kroner.

Samvirkelaget med hovedkontor på Lade i Trondheim eies av ca. 230.000 medlemmer.

Det fusjonerte selskapet vil ha ca. 2600 ansatte.