16.03.18 - Nå kommer Obs! Bygg

Når Extra Bygg i Steinkjer, Verdal, Levanger, Namsos og Stjørdal blir til Obs Bygg og dermed en del av landets største byggevarekjede i privatmarkedet, vil det bety billigere byggevarer og et større utvalg.

Først ute med omleggingen er butikkene i Steinkjer og Namsos, som begge åpner torsdag 1. mars kl. 10.

- Vi har virkelig sett frem til å bli en del av Obs Bygg-familien. Obs Bygg har opplevd en fantastisk vekst de neste årene, og vi gleder oss til å ta våre kunder med på dette. Overgangen gir oss muligheten til å fortsette å presse priser og tilby det råeste utvalget av byggevarer og tilbehør til våre kunder, sier Rune Reitan, butikksjef for det som nå heter Obs Bygg Steinkjer.

Extra Bygg Steinkjer er ett av totalt 18 byggevarehus som nå blir en del av Obs Bygg. Til sammen utgjør dette en omsetning på nesten én milliard kroner, og vil ytterligere styrke konkurransekraften til Obs Bygg, som er en del av medlemseide Coop.

-  Coop Midt-Norge får nå hele 7 Obs Bygg-varehus. Endringen vil styrke konkurransekraften og bedre lønnsomheten, noe som kundene vil merke i form av lave priser, stort utvalg og enda bedre tjenestetilbud i form av eksempelvis netthandel, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Obs Bygg opplevde en eventyrlig suksess med en vekst på 5,4 prosent i 2017 – i et år der privatmarkedet for byggevarer utviklet seg negativt.

- Obs Bygg har i flere år levert en høyere vekst enn resten av markedet. Dette skyldes svært dyktige medarbeidere, god tilstedeværelse på nett og fysiske butikker, samt en solid posisjon som det billigste byggevarehuset, sier Torbjørn Skei.

I 2017 solgte Obs Bygg-kjeden blant annet mer enn 10 millioner liter maling og syv millioner løpemeter med terrassebord. En stadig større andel av salget skjer gjennom Obs Bygg-kjedens nettbutikk.

- Vi selger enorme volum og kan dermed ha de laveste prisene. Det viktigste for oss er at vi samtidig leverer på kundenes behov. Stadig flere foretrekker å planlegge og handle inn til sitt neste byggeprosjekt fra sofakroken. Derfor er vi ikke overrasket over at vår satsing på netthandel har vært en suksess, og med stadig flere Obs Bygg-butikker legges grunnlaget for å utvikle løsningen ytterligere, sier Skei.

Med dette vil Coop Midt-Norge, som er landets nest største samvirkelag, ha 7 Obs Bygg varehus i Trøndelag. I tillegg til i Steinkjer vil kundene finne Obs Bygg i Namsos, Levanger, Verdal, Stjørdal, samt på Lade og Tiller i Trondheim.

Fakta om Obs Bygg og Coop Midt-Norge:
•    Obs Bygg vil med omleggingen ha 48 varehus over hele landet.
•    Coop er Norges største aktør innenfor privatmarked byggevarer.
•    Coop Midt-Norge er landets nest største samvirkelag med 5,7 mrd.kr. i omsetning, og har 100 butikker i 21 kommuner i Trøndelag.
•    Coop Midt-Norge eies av 187.000 medlemmer.